پدرام فلسفی از جشنواره جوان می گوید

پدرام فلسفی - 1

پدرام فلسفی-آهنگساز و نوازنده گیتار- در مورد نحوه داوری گیتار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت:‌ «امسال در مرحله نخست برای افراد گروه های سنی مختلف، چهار اتود مختلف انتخاب کردیم که افراد شرکت کننده مجبور بودند از بین آن‌ها دو اتود را برگزینند. تقریباً موفق شدیم منتخبی از اتودهای سنگین تا متوسط را در نظر بگیریم. انتخاب شرکت‌کنندگان نشان می‌داد که آن‌ها در چه مرتبه ای از نوازندگی قرار دارند. همچنین آنها در انتخاب قطعه آزاد بودند. این انتخاب نشانگر این بود که شرکت‌کنندگان در چه لولی هستند و دوست دارند خودشان را در چه مرتبه ای ارائه دهند. البته دو سه نفر بودند که اتودهای خوبی داشتند اما قطعه انتخابی آن‌ها به ضررشان تمام شد.»

پدرام فلسفی

به گفته‌ی فلسفی امسال سعی شده بود تا «سونوریته» در نظر گرفته شود: «امسال به جهت سیاست جشنواره عکس شرکت‌کنندگان را ندیدیم و داوری تنها با گوش دادن به موسیقی آن ها انجام شد. بنابراین سونوریته از فاکتورهای مهم داوری بود.»

این نوازنده در توصیه به منتخبین مرحله اول جشنواره بیان کرد: «توصیه من به منتخبین این است که تا حد امکان سطح موسیقی آنها و میزان حرفه ای بودنشان را به هیئت داوران نشان دهد. یعنی به گونه ای باشد که متوجه شویم آن قطعه برای شرکت‌کننده بهترین قطعه‌ای بوده است که می توانسته انتخاب کند و بالاترین قدرت را در آن دارد. اگر صرفاً بخواهند قطعات ساده‌ای را انتخاب کنند که بتوانند آن‌ها را خوب بزنند، خوب نخواهد بود. امیدوارم شرکت‌کنندگان بیشترین استفاده را از زمان ببرنود و با استادان‌شان مشورت کنند. من از استادان محترم هم تما می‌کنم در این مورد حتماً به شاگردان خود مشورت بدهند.»

پدرام فلسفی در خصوص اهداف جشنواره گفت: «هدف از برگزاری جشنواره جوان بهتر شدن نوازنده‌هاست. امکان دارد آنها به مرور فراموش کنند که باید خودشان را به‌عنوان نوازنده ارائه بدهند. هدف این مسابقه، بردن یا باختن نیست. ممکن است بعضی از استادان به اشتباه بگویند شما بهترین قطعه‌ای را اجرا کنید که آن را عالی اجرا می کنید به همین خاطر شرکت‌کننده فکر می‌کند پس قطعه‌ای را می‌زنم که نسبت به آن مطمئن هستم در حالی که ما به دنبال قطعات فاخر هستیم انتخاب قطعه آزاد همین مسئله را نشان می‌دهد که آیا شرکت‌کنندۀ پُر دل و جرئتی داریم یا نه؟»

او در پاسخ به این سوال که جشنواره ملی موسیقی جوان تا چه میزان باعث پیشرفت جوان‌ها می‌شود، توضیح داد: «ساختار جشنواره ملی موسیقی جوان بدین گونه است که شرکت‌کنندگان حاضر در جشنواره در سنی قرار دارند که هنوز خودشان را به‌عنوان نوازنده حرفه‌ای مطرح نکرده اند. دنبال فرصتی هستند تا خودشان را اثبات کنند. جشنواره موسیقی جوان فرصتی است تا جوانان بتوانند خود را محک بزنند.»

اجرای روی صحنه

پدرام فلسفی در خصوص اهمیت اجرای روی صحنه‌ افزود: «شرکت‌کنندگان در مرحله نخست باید آثارشان را ضبط کنند که کار بسیار مهمی می باشد و به هیچ وجه آسان نیست. مرحله دوم، مرحله‌ای است که از شرکت‌کنندگان دعوت می‌شود حاضر شوند و به روی صحنه بروند. بسیاری از شرکت‌کنندگان جوان برای نخستین بار است که در مقابل جمعیت روی صحنه می‌روند. هدف ما این است که استرس آن‌ها روی صحنه از بین برود و بدانند لذت نوازندگی به اجرای زنده بر روی صحنه است. اینکه لزوماً یک نت غلط اجرا شود و یا شما ببازید، مهم. باید به شیوه ای سالم روی صحنه با یکدیگر رقابت کنند. البته امسال مرحلۀ دوم جشنواره به‌دلیل همه گیری بیماری کرونا هم به صورت مجازی برگزار می‌شود، به همین دلیل منتخبین مرحله نخست می‌بایست در انتخاب قطعه و زیبایی اجرا حساسیت بیشتری به خرج دهند.»

این هنرمند درباره فعالیت‌های حویش نیز گفت: «امسال قرار بود در تابستان چند کنسرت در خارج از کشور برگزار کنم که به خاطر ویروس کرونا لغو شدند. برای اجرای کنسرت در شهر تهران هم پلن خاصی ندارم. در حال حاضر بر روی فعالیت های آهنگسازی‌ام تمرکز کرده‌ام و به صورت مجازی و اینترنتی تدریس می‌کنم.»
فلسفی در آخر درباره کیفیت تدریس آنلاین توضیح داد: «تدریس آنلاین برای من چیز جدیدی بود، چون پیش از این هرگز به صورت آنلاین هنرجو نمی‌پذیرفتم، اما این بار مجبور شدم از این سیستم استفاده کنم. اکنون به تدریس آنلاین عادت کرده‌ام. فکر می‌کنم اگر به کیفیت و سرعت اینترنت بیشتر پرداخته شود، کلاس آنلاین موضوع خوبی است. با این حال موسیقی‌ای که زنده در مقابل شما اجرا می شود بسیار با موسیقی اینترنتی متفاوت است.»

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *