نگاهی کلی به سوابق سیروان خسروی

سیروان خسروی

نگاهی کلی به سوابق سیروان خسروی

سیروان خسروی در مدت فعالیتش همیشه سعی کرده نوآوری داشته باشد و کارش رنگ و بوی تکرار نگیرد . هیچ گاه هم از حواشی به دور نبوده است . از مشکلاتش با همکاران و نوازندگانش گرفته تا واکنش‌های اجتماعی و اعتراض‌های اینستاگرامی‌اش همگی نشان میدهد هرچند کارش در اولویت است ولی دوست ندارد برای اینکه وارد حاشیه نشود فقط سکوت نماید . نبوغش در تنظیم منجر شده از برادش فرسنگ‌های جلوتر باشد و از طرفی توانایی‌اش در جذب مخاطب عام هم باعث شده از استادش کاوه یغمایی پرطرفدارتر باشد . به بهانه‌ی انتشار آلبوم‌ جدیدش یعنی مونولوگ و کنسرت آنلاین‌اش نگاهی به کارنامه وی داشتیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن مراحل کار پانزده‌ ساله‌اش به عنوان خواننده در رابطه با جایگاهش قضاوتی بی‌طرفانه داشته باشیم .

 

موسیقی پاپ پس از انقلاب یک مشخصه بارز دارد : تاریخ مصرف کوتاه مدت .

 

به پاپ استارهای بعداز انقلاب نگاه کنید هر یک آمدند و مدتی به اصطلاح روی بورس بودند .

بعد از آن هم احتمال دارد محو نشدند اما با یقین کمرنگ و کمرنگ‌تر شدند .

در‌این بین سیروان خسروی از معدود استثناها است .

وی شاگرد کاوه یغمایی بوده و وقتی حدودا 19 ساله بود به عنوان نوازنده کیبورد با کاوه روی صحنه رفت .

سیروان در ابتدا با آوای باربَد قرار داد بست و آلبوم اولش «تو خیال کردی بری» را منتشر کرد .

با وجود استقبال نسبی از این آلبوم سیروان چهار سال بعد آلبوم دومش یعنی «ساعت 9» را با ایران گام منتشر کرد .

در ایجاد این دو آلبوم فردی به اسم امید اطهری‌نژاد نقش بسزایی داشت .

 

وی نیز شاگرد کاوه یغمایی بود و در ترانه‌ها و آهنگ سیروان را همراهی میکرد ولی امروز هیچ نامی از وی نیست .

سیروان سه سال بعد موفق‌ترین آلبومش یعنی «جاده رویاها» را باز نیز با شرکت ایران گام منتشر مینماید .

احتمال دارد تا امروز این آلبوم نقطه قدرت کارش باشد و ولی شروعی مجدد .

سیروان حال به عنوان تنظیم کننده نیز جایگاه مهمی داشت و آلبوم جشن تنهایی شهاب رمضان را تنظیم کرد .

همینطور یکی از مگاهیت‌های تاریخ ایران یعنی وایسا دنیا کار وی بود .

هم اکنون وی در عمل تنها یک خواننده نبود بلکه پرودوسر کارهای خودش و سایرافراد هم شده بود .

همین سبب میشد با موج موفقیت یک تنظیم کننده نو اوج نگیرد و با افولش , فراموش شود .

همه چیز در اختیار خودش بود و هرچقدر می‌خواست برای آثارش زمان می‌گذاشت .

 

سیروان نترسید که از کسی عقب بماند و لابه‌لای پاپ استارهای نوظهور فراموش شود .

وی راه منحصر به فرد خودش را آغاز کرد و خاطر نشان کرد .

سیروان بعداز تکثیر آلبوم سومش با قطعه «دوست دارم زندگی رو» به صدر اخبار بازگشت .

قطعه‌ای پر انرژی که به نوعی در برگیرنده‌ی پکیجی از موسیقی و رفتار او بود .

انگیزه داشتن , خوشحال بودن , انرژی و ورزش و . . . تمامی به نوعی در این قطعه و در زندگی وی وجود داشت .

سیروان نترسید که از کسی عقب بماند و لابه‌لای پاپ استارهای نوظهور فراموش شود .

از طرفی دست به حرکت‌های جدید زد و با یاری اسپانسری مثل اکس کنسرت آنپلاگدی در برج آزادی برگزار کرد .

احتمالا در آن زمان برخی تاءمل می‌کردند به دلیل استقبال پایین وی به سالن‌های کوچک‌تری رفته اما در حالتی‌که هم چنین چیزی درست بود .

سیروان خسروی کار جدیدی کرد و از طرفی بعدا نشان داد کماکان مخاطب گسترده‌ی خودش را دارد .

 

سیروان خسروی

 

سیروان نسبتاً تمام کارهایش را مستقل پیش برد و چه بسا از جایی به بعد مدیر برنامه قدیمی‌اش را نیز کنار گذاشت .

وی در اقدامی جالب عملکرد کرد تک آهنگ‌هایش را روی سایت شخصی‌اش به فروش بگذارد در صورتی که آن زمان امکان فروش تک آهنگ در سایتی مثل بیپ تونز وجود نداشت .

در تمام دوران فعالیت سیروان خسروی  از بهترین نوازنده‌های ایران استفاده کرد البته این همکاری‌ها را بعداز مدتی قطع کرد و تنها رابطه‌اش با برادرش و کاوه یغمایی را حفظ کرد .

از رضا تاجبخش و حامد حمیدزاده و امید حاجیلی گرفته تا کیان پورتراب و نیما رمضان و مسعود همایونی همه در کنار او ساز زدند البته به مرور حذف و گزینه‌های دیگر جایگزین شدند و اما این فرآیند تا امروز ادامه دارد و اکنون نیز نوازنده‌های قدرتی مانند نیما حمیدی و امیر آگاهی کنارش می‌باشند .

سیروان با سان استار قرار داد بست و با وجود تمام انتقاداتی که درباره با تبلیغ آبمیوه به وی شد نتیجه این همکاری اورا نسبت به تهیه کننده‌ها بی‌نیازتر کرد .

برخلاف اکثر پاپ استارهای دهه 90 که تمام اختیارشان در دست تهیه کننده‌ها بود او سعی کرد مدیریت تمام کارهایش را بدست بگیرد .

 سیروان خسروی به نورپردازی کنسرت‌هایش اهمیت ویژه داد و چه بسا برای این کار تجهیزاتی به ایران وارد کرد .

 

همینطور تلاش کرد بلیت‌های کنسرتش را نیز از طریق سایت خودش به فروش برساند .

تمام این‌ها اورا بدل به پاپ استاری کرد که از تنظیم‌کننده‌ها , تهیه کننده و چه بسا سایت‌های تبلیغاتی و بلیت‌فروشی بی‌نیاز بود .

ارتباطش با رسانه‌ها را نیز به کلی قطع کرد و حتی‌در کنفراس مطبوعاتی جشنواره فجر به دلیل حضور یکی‌از خبرنگارانی که با وی مشکل داشت شرکت نکرد .

در‌این میان حاشیه‌هایی نیز داشت که تا حدی به جایگاه سفت و محکمش ضربه زد .

از تشابه طرح های آلبوم‌ها و قطعاتش گرفته تا فالش خوانی عجیب و غریب در کنسرت .

وی در قالب یک پست اینستاگرامی نسبت به رفتار سلبریتی‌هایی که از حسن روحانی حمایت کرده بودند اعتراض کرد و همین باعث شد مورد توجه و حمله‌های زیادی قرار بگیرد .

از بهاره رهنما به خاطر توئییت‌هایی که درباره‌ی وی زده بود شکات کرد و اردیبهشت امسال علیه او حکم گرفت .

سیروان یک سری روز پیش خبر کنسرت آنلاین و انتشار آلبوم جدیدش اعلام کرد و حواشی نیز آغاز شد

تیزری از آلبوم منتشر شد که با قطعه‌ای از گروه اسلیپ‌ نات شباهت غیر قابل انکاری داشت .

اکثری از صفحات مجازی به‌این مورد پرداختند و سیروان را متهم به کپی کاری کردند .

وی در جواب به این حواشی پستی گذاشت که شباهت قطعه‌ای از دیوید گیلمور با قطعه نه نرو را نشان می‌داد و ادعا کرد این شباهت‌ها اتفاقی است .

 

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *