با اصطلاحات صدابرداری بیشتر اشنا شویم

- 1

برداشت و پردازش صدای خواننده کاری است که در بیشتر پروژه ها می بایست انجام گیرد و نقطه اشتراک بخش اعظمی از آنهاست در پایین اشاره به استودیوهای خانگی است که تجهیزات دشوار افزاری برداشت صدا به یک میکروفون مطلوب و یک اتاق بی سروصدا خانگی محدود میشود و برای مثال خبری از کامپرسور دشوار افزاری نیست :

distortion – of – sound
مبانی آوا در صدابرداری
1 – برداشت صدا : وکال را سوای هیچگونه افکت و به صورت Flat رکورد نمایید . ( گذشته از رکورد با دقت به فرآورده صدای خواننده احتمال دارد واجب باشد میکروفن را جابجاکنید تا مناسبترین نقطه را برای شایسته ترین رکورد پیدا نمایید .
2 – حذف فرکانسهای غیر اثرگذار و زیان آور : بعداز رکورد درست وکال تمامی فرکانس های زیر100 هرتز و بالای 15000هرتز را Roll Off ( جدا فرکانسهای حیطه با شیب تند ) نمایید .
3 – اکوآلایز کردن : برای گرمتر شدن صدا می بایست بعضی فرکانسها را تقویت نمایید :
3a . برای خواننده مرد : فرکانس 160 هرتز را میان 2 تا 4دسی بل تقویت نمایید .
3b . برای خواننده زن : فرکانس 320 هرتز را فی مابین 2 تا 4 دسی بل تقویت فرمایید .

3c . در صورتی‌که صدای وکال را با میکروفن مطلوب و دراتاق خموشی برداشت نموده اید و دارایHiss ( نویز سپید ) نیست ارتقا مختصری در محدوده 7 تا 8 کیلو هرتزباعث شفافیت بیشتر صدا خواهد شد .
3d . در حوزه‌ Mid Range یعنی فرکانسهای میان 800 تا 5 کیلوهرتز تراکم فرکانسهای حساس و کلیدی در صداست و ویرایش کردن فرکانسها باید به نرمی و با دامنه کم انجام بشه زیرا تغییر تحول ناشیانه موجب تغییر تحول کالا صدا میشه که ممکن است مدام مناسب نباشه . ولی دست کاری درست این حیطه می تونه شم زیبایی به وکال بده البته سفارش میشه که با پهنای باند رشته رشته این فعالیت رو انجام به این .
4 – کامپرس کردن : پس ازاکولایز یک کمپرسور قابل انعطاف بر روی وکال اعمال فرمایید . توضیح این که زیرا فعالیت کامپرسور تقویت مرحله صداهای ضعیف و تضعیف مرحله صداهای بیش تر از حد بلند است تهیه و تنظیم آستانه تقویت و آستانه تضعیف و همینطور شیب تقویت و تضعیف آن فراوان حساس است و خویش اینجانب در او‌لین تجربه ها با اعمال کامپرسور سبب تغییر‌و تحول محسوس ( نامطلوب ) در صدای وکال میشدم .
5 – اعمال ریورب : آخری تراز است و کلیه آنرا می‌شناسند تنها مواظب باشید که تکرار دوچندان با حجم مضاعف برای سخنرانی به عمل میره !!!! کارایی نمایید در به کار گیری از ریورب محتاط باشید .
انجام فرآیند بالا در تمام امور نسبتاً تحمیلی است ولی ممکن است هر سبکی افکتهای خاصی به وکال اعمال بشه .
نکته حائض اهمیت دیگر این که شما در تصمیم گیری برای تهیه اکوآلایزرها به صدایی می شنوید اعتماد می‌کنید پس مطمئن گردید که صدا را با صفحه نمایش مطلوب ( Flat ) میشنوید وگرنه بلایی که بر رمز وکال میآورید جبران ناپذیر است .

* اصول ضبط لیدوکال با بک وکال تماما متفاوته … برخلاف ضبط صدای اکثری از سازها که مهندس صدا رو وادار به جنبش دادن مایکروفون بهمراه استند میکنه ضبط وکال از اصول مختص و بی آبی تبعیت میکنه … در‌این پارت خویش مایکروفون رده ثابتی نسبت به سورس داره البته این دیافراگمه که بسته به خط وکال و ژانر آهنگ با تغییر‌و تحول زاویه و گاه مقداری حالت عمودی نسبت به دهن مورد تهیه قرار میگیره … راجع به سازها زیرا هربخش از ساز صدای خاصی رو نثار مستمع میکنه مایکروفون گذاری متفاوته … بطور نمونه صدای گیتار در نصیب بریج و صدل با نصیب ساندهول و نصیب فرت بورد به طور کامل رنگهای مختلفی رو ارائه میکنه … البته درباره‌ی وکال زیرا منشا صوت دهن میباشد و خصوصیات رزونانسی ساز رو نداره نیاز به جابجایی استند نیست . فقط برمبنای کپسول بکار رفته در مایکروفون بایستی مسافت پیشنهادی شرکت رو از کپسول رعایت کرد که‌این مسافت بسته به تعیین هر کدام از الگوهای قطبیت میکروفون متغیره . بطور نمونه در صورتی‌که در سبک راک خواننده پامپینگ بخش اعظمی داشته باشه و مایکروفون تحمل SPL بالایی رو نداشته باشه دیافراگم چه بسا تا مقابل دیده خواننده بالا میاد و آن‌گاه یک زاویه 45 مرتبه میگیره و این در حالیه که 30 سانت مسافت دهن تا دیافراگم رعایت شده .

* نکته بعدی راجع‌به cut off کردن فرکانسهاست . توصیه اینجانب بر مبنای اصول علمی اینه که اگه میکروفون شما غربال HPF داره حتما هنگام ضبط ازش استعمال کنین و اونو روی 80Hz بذارین تا رامبلها همراه وکال ضبط نشن و توازن فرکانسی رو ذیل تاثیر قرار ندن … این امنیت بالاتری رو برای خط وکال نسبت به ایکوالایز و cut off بعداز ضبط وکال بهمراه میاره … در هنگام به کار گیری از امکانات ماهر آنالوگ برای ضبط وکال بطور نمونه مایکروفون Neumann M149 Tube و چنل استیریپ AVALON vt – 737sp با به کار گیری از الگوی Shelve افزودن دوسه db در 15KHz و آن گاه اعمال پراسس داینامیک De ’ ESS بروی حدود 8KHz میتونین صدایی قابل انعطاف البته با جزئیات بالا داشته باشین که به دور از هر هارشنسی هستش .

* هنگام نزدیک شدن به محدوده فرکانسی 160Hz بشدت مراقب اینترفر فرکانسی با هارمونیکهای نتهای باس باشین و همین طور هنگام عمل در محدوده خطر 200~400 هرتز بشدت مادینس شدن صدا رو در اختیار گرفتن کنین … اگه صفحه نمایش ماهر ندارین حتما از یک اسپکترام انالایزر هنگام ایکوالایز کردن به کار گیری کنین … جایی که گوش شک و تردید داره از دیده در میکس به کار گیری کنین .

* در صورت داشتن نویز سپید حتما از یک دینویزر به کار گیری کنین و آن‌گاه برای جبران از پردازنده داینامیک Exciter منفعت بگیرید .

* کامپرس با ریت تحت یک اصل درسته ولی در ضبط وکال سبکهایی مانند متال گاه ناچار میشین اینقدر ریت رو بالا ببرین که عمل از کامپرس قبلی و به لیمیت میرسه . توجه داشته باشین که پردازش وکال نسبت به کل ترانه صورت میگیره و سازهای کلیدی رو نباید فدای وکال کرد . گاه صدای وکالی که به تنهایی غیرمناسب شنیده میشه هنگامی در دل آهنگ قرار میگیره تحسین همگی رو نسبت به پردازش هنرمندانه مهندس میکس برانگیخته میکنه . اما اصل همونه … ریت زیر هنگام ضبط !

* ریورب عنصر حیات بخش صداهایی که Close Miking ضبط شدن … همون قدر که میتونه حیات بخش باشه میتونه با به کار گیری ناصحیح شیرازه میکس رو از نیز بپاشه … عدم داشتن دانش و اشراف کافی بروی علم Audio Reverbration میتونه فضای هر میکسی رو به سیرک تبدیل کنه ! جالبه بدونین در بخش اعظمی از سبکهای آوا خلاف اعتقادوباور همگانی به هیچ عنوان هیچ ریوربی روی وکال اعمال نمیشه … و گشوده جالبه بدونین در ذهن بخش اعظمی از صدابرداران نامی عالم واژه و کلمه ریورب جای خودش رو به امبینت داده . رفتار اطراف و عمق در آهنگ و اشراف به مبحث منعکس شدن چیزی بالاتر از کلیک بروی preset یک افزونه و send کردن صداها به اون باسه . اگه اهورامزدا بخواد بزودی مطالب آموزشی زیاد ماهر و کاملی رو بعد از ترجمه و تایپ دراین باره نثار دوستان می‌کنم . اما اگه این پروژه های سنگین وزن استودیویی امون تن !

grafik – 982 – gui – 123 – audio – music – lab – 2017 – premium – en
صدابرداری و اصطلاحات
هام hum : صدایی که اصطلاحآ به آن ( ( هوا ) ) می‌گویند که به دلیل زیر بودن کیفیت ابزارهای صدابرداری به‌وجود می‌آید . ولی هام میتواند کاربرد آمبیانس را نیز داشته باشد . یعنی مدام تحت عنوان یک صدای مزاحم خوانده نمی شود

نویز Noise : صدای ( ( ویز ) ) که در صورت وجود گونه های در یکی‌از اسباب صدابرداری شنیده می شود .

آمبیانس Ambience : صدای محیط . به عنوان مثال زمانی در خیابان قرار از صدا ضبط نمائید . صدای ماشین‌ها و کلیه صداهایی که محیط را در برگرفته آمبیانس محسوب میشود .

ولوم میتر Volume Meter : هر وسیله ای که میزان بلندی صدا را نشان میدهد ( خواسته رقص نوروفروغ نیست ) . در برنامه های مونتاژ گزیده وجو دارااست که موقع پخش صدا , با تغییر و تحول رنگ , میزان بلندی صدا را نمایش می دهد .

دیستورت Distorted ( صدای وخیم ) : صدایی که بیش تر از مقدار کارکشته باشد و سبب شود نمایشگر میتر به پایانی جایگاه رسد . او‌لین شرط صدای عالی دیستورت نبودن آن است . زمانی صدایی دیستورت شود اصطلاحا به قاطر الاغ می‌ افتد . برای ادراک این اصطلاح کافیست موسیقی‌ای پلی نمایید و آنگاه صدای آنرا تا پایان بالا ببرید . زمانی اسپیکرتان بضاعت و توان پخش همه فرکانس ها را در آن ولوم معین نداشته باشد صدای آهنگ به صورت روشن پخش نمیشود یعنی دیستورت می شود .

لول ( Level ) گیری : تهیه و تنظیم توان صدا به طوری که صدا دیستورت نباشد .
به طور معمول لول صدا را بر روی – 12 دیسیبل تهیه و تنظیم می نمایند ( چه صدابرداران در رمز صحنه و چه تدوینگر یا این که صداگذار هنگام به چنگ آوردن خروجی فیلم ) . به طور معمول صدا هنگامی از 0 دیسیبل به بالا میرود دیستورت می شود .

صدای مونو Mono : سیستم صدای یک باند که نسبتآ کهن است و بیشتر برای ضبط صداهای ارگانیک ( غیر از آوا و استودیویی ) استعمال می شود نظیر صدای آدم .

صدای استریو Stereo : سیستم صدای دو باند ( باند چپ و راست ) که تقریباً کلیه دستگاه ها با آن سازش دارا هستند و اکنون پرکاربردترین سیستم صوتی می‌باشد . در‌این سیستم هر یک از باندها میتوانند جدا عمل نمایند . برای مثال یک کدام از آن ها آوا پخش نماید و دیگری صدای خواننده را . باندهای چپ و راست دقیقاً نظیر نیز میباشند و تنها از نظر مکانی با نیز فرق می نمایند .

باند میکس Mix Channel : به عبارتی صدای استریو است با این تفاوت که صدای

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *