نگاهی کلی به سوابق سیروان خسروی
فهرست
نگاهی کلی به سوابق سیروان خسروی
سیروان خسروی در مدت فعالیتش همیشه سعی کرده نوآوری داشته باشد و کارش رنگ و بوی تکرار نگیرد . هیچ گاه هم از حواشی به دور نبوده است . از مشکلاتش با همکاران و نوازندگانش گرفته تا واکنشهای اجتماعی و اعتراضهای اینستاگرامیاش همگی نشان میدهد هرچند کارش در اولویت است ولی دوست ندارد برای اینکه وارد حاشیه نشود فقط سکوت نماید . نبوغش در تنظیم منجر شده از برادش فرسنگهای جلوتر باشد و از طرفی تواناییاش در جذب مخاطب عام هم باعث شده از استادش کاوه یغمایی پرطرفدارتر باشد . به بهانهی انتشار آلبوم جدیدش یعنی مونولوگ و کنسرت آنلایناش نگاهی به کارنامه وی داشتیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن مراحل کار پانزده سالهاش به عنوان خواننده در رابطه با جایگاهش قضاوتی بیطرفانه داشته باشیم .
موسیقی پاپ پس از انقلاب یک مشخصه بارز دارد : تاریخ مصرف کوتاه مدت .
به پاپ استارهای بعداز انقلاب نگاه کنید هر یک آمدند و مدتی به اصطلاح روی بورس بودند .
بعد از آن هم احتمال دارد محو نشدند اما با یقین کمرنگ و کمرنگتر شدند .
دراین بین سیروان خسروی از معدود استثناها است .
وی شاگرد کاوه یغمایی بوده و وقتی حدودا 19 ساله بود به عنوان نوازنده کیبورد با کاوه روی صحنه رفت .
سیروان در ابتدا با آوای باربَد قرار داد بست و آلبوم اولش «تو خیال کردی بری» را منتشر کرد .
با وجود استقبال نسبی از این آلبوم سیروان چهار سال بعد آلبوم دومش یعنی «ساعت 9» را با ایران گام منتشر کرد .
در ایجاد این دو آلبوم فردی به اسم امید اطهرینژاد نقش بسزایی داشت .
وی نیز شاگرد کاوه یغمایی بود و در ترانهها و آهنگ سیروان را همراهی میکرد ولی امروز هیچ نامی از وی نیست .
سیروان سه سال بعد موفقترین آلبومش یعنی «جاده رویاها» را باز نیز با شرکت ایران گام منتشر مینماید .
احتمال دارد تا امروز این آلبوم نقطه قدرت کارش باشد و ولی شروعی مجدد .
سیروان حال به عنوان تنظیم کننده نیز جایگاه مهمی داشت و آلبوم جشن تنهایی شهاب رمضان را تنظیم کرد .
همینطور یکی از مگاهیتهای تاریخ ایران یعنی وایسا دنیا کار وی بود .
هم اکنون وی در عمل تنها یک خواننده نبود بلکه پرودوسر کارهای خودش و سایرافراد هم شده بود .
همین سبب میشد با موج موفقیت یک تنظیم کننده نو اوج نگیرد و با افولش , فراموش شود .
همه چیز در اختیار خودش بود و هرچقدر میخواست برای آثارش زمان میگذاشت .
سیروان نترسید که از کسی عقب بماند و لابهلای پاپ استارهای نوظهور فراموش شود .
وی راه منحصر به فرد خودش را آغاز کرد و خاطر نشان کرد .
سیروان بعداز تکثیر آلبوم سومش با قطعه «دوست دارم زندگی رو» به صدر اخبار بازگشت .
قطعهای پر انرژی که به نوعی در برگیرندهی پکیجی از موسیقی و رفتار او بود .
انگیزه داشتن , خوشحال بودن , انرژی و ورزش و . . . تمامی به نوعی در این قطعه و در زندگی وی وجود داشت .
سیروان نترسید که از کسی عقب بماند و لابهلای پاپ استارهای نوظهور فراموش شود .
از طرفی دست به حرکتهای جدید زد و با یاری اسپانسری مثل اکس کنسرت آنپلاگدی در برج آزادی برگزار کرد .
احتمالا در آن زمان برخی تاءمل میکردند به دلیل استقبال پایین وی به سالنهای کوچکتری رفته اما در حالتیکه هم چنین چیزی درست بود .
سیروان خسروی کار جدیدی کرد و از طرفی بعدا نشان داد کماکان مخاطب گستردهی خودش را دارد .
سیروان نسبتاً تمام کارهایش را مستقل پیش برد و چه بسا از جایی به بعد مدیر برنامه قدیمیاش را نیز کنار گذاشت .
وی در اقدامی جالب عملکرد کرد تک آهنگهایش را روی سایت شخصیاش به فروش بگذارد در صورتی که آن زمان امکان فروش تک آهنگ در سایتی مثل بیپ تونز وجود نداشت .
در تمام دوران فعالیت سیروان خسروی از بهترین نوازندههای ایران استفاده کرد البته این همکاریها را بعداز مدتی قطع کرد و تنها رابطهاش با برادرش و کاوه یغمایی را حفظ کرد .
از رضا تاجبخش و حامد حمیدزاده و امید حاجیلی گرفته تا کیان پورتراب و نیما رمضان و مسعود همایونی همه در کنار او ساز زدند البته به مرور حذف و گزینههای دیگر جایگزین شدند و اما این فرآیند تا امروز ادامه دارد و اکنون نیز نوازندههای قدرتی مانند نیما حمیدی و امیر آگاهی کنارش میباشند .
سیروان با سان استار قرار داد بست و با وجود تمام انتقاداتی که درباره با تبلیغ آبمیوه به وی شد نتیجه این همکاری اورا نسبت به تهیه کنندهها بینیازتر کرد .
برخلاف اکثر پاپ استارهای دهه 90 که تمام اختیارشان در دست تهیه کنندهها بود او سعی کرد مدیریت تمام کارهایش را بدست بگیرد .
سیروان خسروی به نورپردازی کنسرتهایش اهمیت ویژه داد و چه بسا برای این کار تجهیزاتی به ایران وارد کرد .
همینطور تلاش کرد بلیتهای کنسرتش را نیز از طریق سایت خودش به فروش برساند .
تمام اینها اورا بدل به پاپ استاری کرد که از تنظیمکنندهها , تهیه کننده و چه بسا سایتهای تبلیغاتی و بلیتفروشی بینیاز بود .
ارتباطش با رسانهها را نیز به کلی قطع کرد و حتیدر کنفراس مطبوعاتی جشنواره فجر به دلیل حضور یکیاز خبرنگارانی که با وی مشکل داشت شرکت نکرد .
دراین میان حاشیههایی نیز داشت که تا حدی به جایگاه سفت و محکمش ضربه زد .
از تشابه طرح های آلبومها و قطعاتش گرفته تا فالش خوانی عجیب و غریب در کنسرت .
وی در قالب یک پست اینستاگرامی نسبت به رفتار سلبریتیهایی که از حسن روحانی حمایت کرده بودند اعتراض کرد و همین باعث شد مورد توجه و حملههای زیادی قرار بگیرد .
از بهاره رهنما به خاطر توئییتهایی که دربارهی وی زده بود شکات کرد و اردیبهشت امسال علیه او حکم گرفت .
سیروان یک سری روز پیش خبر کنسرت آنلاین و انتشار آلبوم جدیدش اعلام کرد و حواشی نیز آغاز شد
تیزری از آلبوم منتشر شد که با قطعهای از گروه اسلیپ نات شباهت غیر قابل انکاری داشت .
اکثری از صفحات مجازی بهاین مورد پرداختند و سیروان را متهم به کپی کاری کردند .
وی در جواب به این حواشی پستی گذاشت که شباهت قطعهای از دیوید گیلمور با قطعه نه نرو را نشان میداد و ادعا کرد این شباهتها اتفاقی است .