سمفونی حسرت در کنسرت همایون شجریان
کنسرت آنلاین همایون شجریان خواننده آوا اهل ایران با ملازمت ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس بعد از یک هفته تبلیغ گسترده در ففضای مجازی , شب قبل یکشنبه چهارم خردادماه در حالی با اسم «نسیم وصل» از محل سالن یک صدایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که به دلیل اختلالات جانور در سامانههای اینترنتی که مسئولیت پخش آنلاین این کنسرت زنده را داشتند , اکثری از طرفداران پیروز به تماشای آنلاین این اجرا نشدند .
بیان کننده حجم بالای مخاطبان برای تماشای کنسرت که به گفته اپراتور گوشی صاحب خانه این اجرا , بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر در لحظات ابتدایی بوده , موجب غافلگیری و پیدایش این اشکالات از جمله قطعی یکسری باره برنامه حین اجرای زنده شده بود . این نکته در حالی بود که طی روزهای گذشته از برگزاری کنسرت که حجم وسیعی از تبلیغات سراسر شهر را پوشش میداد , تعداد بالایی از مخاطبان هم برای عضویت در سامانه پشتوانه برنامه پول پرداخته بودند , ماجرایی که تا قبل از این دستکم در بخش اعظمی از کنسرتهای آنلاین وجود نداشت و تماشای آن ها کاملاً «رایگان» بود .
این اختلالات به اندازهای بود که بعد از اجرای کنسرت , کمپانی پشتوانه برنامه گفت : «علاقهمندانی که به دلیل استقبال گسترده پیروز به تماشا این کنسرت نشدند , می توانند طی دو نوبت روزهای آتی , پخش دوباره آن را از روش تلویزیون تعاملی لنز بازدید نمایند . »
حضور «مهمانان» در غیاب «مخاطبان»!
از سایر نکات مهمی که شب قبلی به شدت کنسرت آنلاین همایون شجریان را تبدیل به یک اجرای زنده در حضور تماشاگران کرده بود , حضور بیش تر از ۸۰ میهمان در طبقه دوم سالن همبستگی بود کهاین آمار برای اجرایی که طبیعتا میبایست در غیاب مخاطبان صورت میگرفت و بهخصوص در قیاس با کنسرتهای آنلاینی که قبلا دراین سالن برگزار میشد , نکته دیدنی توجهی بود .
این در حالی است که در طول برگزاری کنسرتهای آنلاین قبل , تنها تعداد محدودی از خبرنگاران و کارداران فنی اجرا در تالار اجرا حضور پیدا میکردند . نکتهای که با اعتنا به صورت و شمایل حضور مدعوین حاضر در برنامه , به حیث میآمد به نفع دعوتهای افتخاری اسپانسرها نادیده گرفته شده و این عدم مراعات مشکلاتی را نیز برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در جهت رویارویی ویروس کرونا در محل اجرا ساخت کرده بود .
خاطرهبازی از «هوای گریه» تا «مرغ سحر»
در هر حال با وجود بعضا از حاشیههایی که توقع میرفت اسپانسرهای برنامه تامل منسجمتری برای دوری از مواجهه با آن ها میکردند , کنسرت ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس کهاین ایام نسبت به ماههای قبلی حضور پررنگتری در ارکسترهای مدنی و سری دارااست , با اجرای قطعات به یادماندنی و پرطرفدار همایون شجریان به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان از جمله هوای گریه» , «خانه سودا» , «افسونگر» , «غریبانه» , «ای عاشقان» , «باستارهها» , «حاصل عمر» , «دفتر دل» , «نسیم وصل» و «مرغ سحر» برگزار شد .
اسپانسرها گویی آنقدر حواسشان گرم بیلبوردهای تبلیغاتی مرحله شهر با شعار «بزرگترین کنسرت آنلاین کشور» و انگیزههای تجاریشان در روزهای پیشین بود که فراموش کردند مزه شیرین این «خاطرات شنیداری» نیز نیاز به حراست و صیانت داردوجه نوستالژیک و هنری این اجرا ولی بهشدت زیرسایه وجوه تجاری و اقتصادی مدنظر حامیان مالی برنامه قرار داشت . اسپانسرهایی که گویی آنقدر حواسشان گرم بیلبوردهای تبلیغاتی مرحله شهر با شعار «بزرگترین کنسرت آنلاین کشور» و انگیزههای تجاریشان در روزهای قبل بود که فراموش کردند مزه شیرین این «خاطرات شنیداری» نیز نیاز به حراست و صیانت دارااست . کما این که کیفیت اجرای برنامه شبگذشته نسبت به آنچه که همایون شجریان و ارکستر مجلسی تهران در اجرای یکسری سال پیشین همین کنسرت در ساختمان بلند ولادت تهران به نمایش نهاده بودند , از مرتبه کیفی به مراتب پایینتری برخوردار بود .
از سایر نکاتی که میتوان در رابطه این کنسرت به آن اشاره نمود , کلام نکردن همایون شجریان با مخاطبانش حین اجرا بود که گرچه فرصتهایی برای گپ و اظهار کرد همیشگیاش با بینندگان وجود داشت البته او ترجیح اعطا کرد این توشه سوای کوچکترین حرف و حرفی اکثر تمرکز خویش را روی اجرای برنامهای بگذارد که به لحاظ میآمد وجوه اقتصادی و تبلیغاتیاش برای حامیان آن از رتبه فراوان بالایی برخوردار بودهاست و این دور و اطراف شم و حالا هنری همایون را نیز تحتتأثیر قرار داده است .
ولی وی در بخش نهایی برنامه که اختصاص به اجرای قطعه مدام به یادماندنی «مرغ سحر» داشت , برای مخاطبانش سنگ تمام گذاشت و همت کرد تا با خوانش ویژه این قطعه که پیشترها بوسیله پدرش در شایسته ترین کیفیت ممکن پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود , اکنون و هوای حسی قابل قبولی را برای دقایق آخری این کنسرت پرحاشیه رقم بزند تا طرفداران آهنگ اهل ایران با این قطعه یادی نیز از محمدرضا شجریان مدرس آوا اهل ایران کرده باشند .
ارکستر مجلسی تهران در مسیر برگشت
ارکستر مجلسی تهران نیز که از یک سری سال قبلی به رهبری بردیا کیارس فعالیت خویش را آغاز کرده و دراین بازه زمانی هم به صورت فراوان محدود کنسرتهایی را روی صحنه برده و یا این که در بعضی از اجراهای نمایشی موزیکال تحت عنوان تیم نوازنده حضور داشته دراین برنامه با ترکیبی از نوازندگان حرفهای و کاربلد آهنگ کلاسیک و آوا اهل ایران از جمله آزاد میرزا پور , پاشا هنجنی , سینا دنیا روستا , مازیار ظهیرالدینی , تینا لباس گرمی , فرشید پاتینیان , حسین رضایی نیا , همایون نصیری , کامبیز گنجهای روی صحنه رفت و به اجرای زنده اثرها ماندگاری پرداختند که بخش اعظمی مخاطبان این وجه موسیقایی همایون شجریان را بیشتر میپسندیدند و توقع داشتند درین کنسرت آنلاین شاهد رجوع باشکوهی از خوانندهای باشند که درین اثر ها موسیقایی به آنچه از ارثیه آوازی بابا رسیده قربت بیشتری داشت .
گرچه اثرها سالهای اخیر همایون شجریان در همیاری با برادران پورناظری رنگوبوی پرمخاطبتری داشته و اتفاقاً اثرها قابلتاملی نیز در میدان آوا بودهاند , البته آنچه این خواننده در آلبومهای «نسیم وصل» و «باستارهها» ارائه کرده بود , مزه موسیقایی ویژهتری داراست که خیلی از دوست داران این خواننده دارای اعتبار آهنگ اهل ایران اورا این دسته میپسندند .
در هر مورد آنچه همایون شجریان درین کنسرت برای مخاطبانش ارائه اعطا کرد , گرچه ارائه فشرده شده و اما کمحوصلهتری نسبت به شغل های قبل وی درین متر و میزان بود , ولی بازگشتی یاد ساز برای او بعداز مدتها دوری از آنچه در قبل برای خویش گزینش کرده بود , به اکانت میآمد . اجرایی که تا حد متعددی مشغول حاشیهها , تبلیغات لبریز طمراق اسپانسرها و بدسلیقگیهای طراحانی قرار گرفت که در حالتی که با مشورت و برنامهریزی هنری بیشتری روی آن تمرکز میشدند , حتما کنسرت آنلاین خواننده پرطرفداری زیرا همایون شجریان و ارکستر معتبری زیرا ارکستر مجلسی تهران را باکیفیت بهتری پیش روی مخاطبان قرار میدادند .